Projekt ewaluacji planu rozwoju szkoły na lata 2003/06
PRZEDMIOT EWALUACJI:
Wdrażanie programu rozwoju Szkoły Podstawowej w Nowym Dworze.
PYTANIA KLUCZOWE:
1. Jakie są opinie nt. treści zawartych w programie rozwoju?
2. Jakie warunki programowe stworzono w celu kształcenia umiejętności praktycznych?
3. Jakie zmiany zaszły w organizacji pracy szkoły pod wpływem funkcjonowania program rozwoju?
4. Jakie warunki materialne stworzono do doskonalenia umiejętności praktycznych zastosowania wiedzy w praktyce?
5. W jaki sposób nauczyciele organizują proces nauczania i uczenia się kształcąc umiejętności praktyczne?
6. Jaki jest udział wszystkich podmiotów szkoły w realizacji programu rozwoju?
7. Jaki jest udział nauczycieli w doskonaleniu swoich kompetencji zawodowych w zakresie metod, form i środków dydaktycznych ułatwiających uczniom wykorzystywanie wiedzy w praktyce?
8. Jaki wpływ na osiągnięcia dydaktyczne uczniów ma zaplanowane monitorowanie ich przyrostu?
9. Jakie zmiany dokonały się u uczniów pod wpływem oddziaływań realizatorów programu?
KRYTERIA EWALUACJI
2003/04 2004/05 2005/06
1. ►Znajomość treści. ►Ocena wdrażania treści programu. ►Oszacowanie wartości i skuteczności wdrażania programu.
►Akceptacja treści , ►Zgodność z oczekiwaniami.
►Komunikatywność programu ►Badanie stopnia satysfakcji z uczestnictwa w programie.
►Możliwość realizacji
2. ►Programy nauczania, realizacji ścieżek edukacyjnych, programy zajęć pozalekcyjnych, i plany pracy nauczycieli w kontekście doskonalenia umiejętności praktycznych. ►Program wychowawczy i profilaktyczny, programy pracy świetlicy w kontekście doskonalenia umiejętności praktycznych. ►Efektywność zmian programowych w kontekście doskonalenia umiejętności praktycznych.
3. ►Efektywność zajęć pozalekcyjnych w kształceniu umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.
►Zasadność blokowania zajęć w realizacji celów planu.
►Tematyka i przebieg zastępstw. ►Efektywność zajęć pozalekcyjnych w kształceniu umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.
►Zasadność blokowania zajęć w realizacji celów planu.
►Tematyka i przebieg zastępstw. ►Efektywność i zasadność wprowadzenia zmian organizacyjnych w szkole.
4. ►Poziom wyposażenia placówki w pomoce i sprzęt do kształcenia umiejętności praktycznych ►Zgodność wzbogacania wyposażenia szkoły z potrzebami. ►Przyrost wyposażenia placówki w pomoce i sprzęt do kształcenia umiejętności praktycznych
5. ►Różnorodność metod stosowanych przez nauczycieli.
►Atrakcyjność form
►Wykorzystanie środków dydaktycznych
►Sposoby i częstotliwość motywowania i aktywizowania uczniów.
► Sposoby zwiększania inicjatywy, motywacji, aktywności uczniów ►Różnorodność metod stosowanych przez nauczycieli.
►Atrakcyjność form
►Wykorzystanie środków dydaktycznych
►Sposoby i częstotliwość motywowania i aktywizowania uczniów.
► Sposoby zwiększania inicjatywy, motywacji, aktywności uczniów ►Oszacowanie wpływu stosowanych metod form i pomocy dydaktycznych na efektywność kształcenia umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce
6. ► stopień zaangażowania rodziców, świetlicy i biblioteki w realizację planu.
►działania zespołu koordynującego
►działania zespołów samokształceniowych ► stopień zaangażowania rodziców, świetlicy i biblioteki w realizację planu.
►działania zespołu koordynującego
►działania zespołów samokształceniowych ► Wpływ podmiotów szkoły na stopień i efektywność realizacji planu rozwoju.
7. ►diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia kompetencji w kształceniu metod praktycznych.
►zgodność tematyki szkoleń wewnętrznych z planem rozwoju. ►zgodność planu doskonalenia zawodowego z potrzebami planu rozwoju.
►zgodność tematyki szkoleń wewnętrznych z planem rozwoju. ►stopień realizacji planu doskonalenia zawodowego, szkoleń WDN, zastosowanie przez nauczycieli zdobytych kompetencji.
8. ►wymagania WSO i PSO a umiejętności sprawdzane na sprawdzianie.
►sposoby monitorowania osiągnięć uczniów określonych standardami wymagań egzaminacyjnych..
►dostosowanie prac klasowych i sprawdzianów uwzględniających stałe kontrolowanie poziomu umiejętności standardowych ►systematyczność sprawdzania w/w umiejętności, formułowanie wniosków i wykorzystywanie ich do kierowania procesem nauczania i uczenia się. ►oszacowanie skuteczności monitorowania umiejętności sprawdzanych na sprawdzianie.
9. ►Poziom wiedzy i umiejętności uczniów. ►Przyrost wiedzy i umiejętności uczniów. ►Trwałość wiedzy i umiejętności uczniów.
METODY TECHNIKI ORAZ NARZĘDZIA BADAWCZE
Metoda badawcza
▪ badania przeglądowe (sondaż diagnostyczny)
Techniki pozyskiwania informacji.
▪ obserwowanie.
▪ ankietowanie.
▪ analizowanie dokumentacji.
▪ testowanie.
Narzędzia stosowane do pozyskiwania informacji oraz opinii uczniów, rodziców, nauczycieli .
▪ arkusze obserwacji.
▪ arkusze wywiadów.
▪ kwestionariusze.
▪ arkusze badania dokumentów.
▪ testy, sprawdziany.
PRÓBA BADAWCZA
▪ uczniowie
▪ nauczyciele
▪ rodzice
FORMA PREZENTACJI DANYCH
▪ zbiorcze wyniki przeprowadzonych ankiet, obserwacji, wywiadów, przeglądów.
▪ raporty wewnętrzne o jakości realizacji planu pracy szkoły.
▪ zestawienia wyników testów (sprawdzianów) stosowanych do badania poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów.
▪ analizy i oceny przeprowadzonych badań.
▪ karty gromadzenia informacji o efektach pracy nauczycieli, karty samooceny nauczycieli.
▪ karty obserwacji zajęć edukacyjnych i wychowawczych.
▪ harmonogramy ewaluacji, badań, przeglądów, obserwacji.
▪ notatki służbowe i inne dokumenty.
Opracowała: mgr Grażyna Zielińska
dyr. SP w Nowym Dworze |